Niet thuis? Geen punt - Haal je bestelling op bij de Albert Heijn of Gamma Kies je afhaalpunt zometeen bij het afrekenen.....
De snelheid en power van een Stromer maar het gebruikersgemak en laadcapaciteit van een bakfiets. Dat is wat deze electrified Surly Big Dummy voor je kan zien. Wij hebben hem voorzien van een zeer stille Bafang 500 watt middenmotor plus een flinke frame accu. De Dummy is standaard al langer dan een normale fiets en met haar brede banden geeft de bike heel veel vertrouwen. Zowel rechtdoor als in de bochten. De enorme tassen achterof die je op diverse manieren kunt gebruiken biden ruimte voor alle boodschappen van de week en dan kan er nog 1 of 2 kids mee ook. Hoe bijzonder is dat. Ik nodig je graag uit om een eBike Big Dummy te komen proberen.
De geometrie komt overeen met een standaard MTB maar door de lange wielbasis is de bottom bracket net iets hoger geplaatst zodat je in de bochten niet de grond kan raken met de crank / trapper. Op de weg pak je de bochten net iets ruimer. Off-Road wordt het nog leuker. Bij een standaard fiets gaat het meeste gewicht naar het achterwiel, bij de Big Dummy is dat bijna 50/50 en met een beetje oefenen is een 2 Wheel Drift mogelijk. Met bagage achterin is dat effect weer weg uiteraard.
De Big Dummy is natuurlijk geen standaard fiets. Er is veel aandacht uitgegaan naar het samenstellen van een schakelgroep die erg veelzijdig is. Bij deze elektrische versie heb je 1 kettingblad voor en 10 tandwielen achter. En dat is ruim voldoende, de motor heeft zoveel power dat je de fiets al snel in 1 verzet laat staan. Na het stilstaan bij een verkeerslicht schakel je af en toe om soepel weg te fietsen. Wat een luxe!
De Surly fiets is standaard uitgevoerd met Avid BB7 mechanische schijfremmen. Met voor en achter 180 mm remschijven. Maximaal is er ruimte voor schijven met een diameter van 203 mm. Heb je liever velgremmen dan kun je die ook monteren, alle nokjes en bevestigingsbenodigdheden zijn aanwezig indien je een Magura of V-Brake systeem prefereert. De BB7's zijn op mechanisch vlak het beste wat er beschikbaar is. Hydraulische schrijfremmen zijn ook een mogelijkheid maar zijn natuurlijk een stukje prijziger en hebben ook meer onderhoud nodig.
De Surly is ontworpen om in totaal 200 Kg gewicht te dragen. Dat is inclusief de berijder. Weeg je 80 Kg dan is er 120 KG laad capaciteit. En dat is veel. Genoeg voor de boodschappen voor de hele week. Genoeg om klus materialen mee te nemen, een kapotte fiets ergens te halen. Google maar eens op Surly Big Dummy en je ziet de gekste voorbeelden. Ook is er een actieve Big Dummy facebookgroep met tal van tips en adviezen en leuke foto's die gebruikers elkaar geven. Wel moet je even leren hoe de balans van de fiets, hoe je hem het beste kunt beladen. En onthoud rem met een zwaar beladen fiets ook met de achterrem zodat niet alle druk en kracht op de voorvork komt.
Deze unieke bike wordt al sinds 2008 gemaakt. Als er ergens de doorontwikkeling goed te zien is dan zijn het de grote Dummy Bags aan de zijkant. Het is even een puzzel om ze vast te maken. Maar dan voel je de kwaliteit en duurzaamheid van het gebruikte materiaal: 840d nylon. Je ziet de slimmer regenhoes die je kunt oprollen. Je ervaart het systeem voor een kleine lading en het groter maken van de tassen voor een grote lading. Je ziet de roestvrije oogjes om water af te voeren. Aanwezig is sowieso een waterdicht flink vak. En er zijn verstevigingen daar waar zich de derailleur en remklauw begeven.
Afhankelijk van de leeftijd zijn er meerdere mogelijkheden om de kids op een veilige maar ook leuke manier naar school te brengen en halen. Zo is er ruimte op de grote bagagedrager voor 2 complete Thule Yepp kinderzitjes. Daarom heen kun je dan nog een soort van leuning, balustrade monteren. Die 'Rails' zitten in het Kid Corral pakket. In dat pakket zitten ook 2 kussens en een klein stuurtje alles om goed te zitten en je goed vast te kunnen houden voor kinderen tussen 5 en 10 jaar. Die rails kun je op diverse manieren monteren, helemaal rondom of de helft of driekwart.
Welke mogelijkheden zijn er nog meer beschikbaar voor deze longtail cargo fiets. Vanzelfsprekend kun je het stuur aanpassen. Ik heb diverse Surly sturen in het assortiment zoals de Moloko en de Sunrise. Sturen voor een nog ergonomische houding, een meer relaxte of meer ruimte voor bagage en elektronica. Eerde schreef ik al over de Kid Corral set, veel onderdelen daaruit zijn ook los verkrijgbaar zoals dat stuurtje achter het zadel, de Deck Bar, of de kussen, de Deck Pads. Er zijn diverse straps verkrijgbaar waar je bagage en lading goed aan de Dummy kunt vast sjorren. Ik heb solide en mooi uitziende spatbord set te koop en zelfs een kleine of grote Surly Trailer is beschikbaar. Een optie die ook vaak gekozen wordt is de zogenaamde Xtracyle U-Tubes set. Die monteer je links en rechts onderaan de Dummy Rails en zorgen voor een plek waar langere passagiers hun voeten kunnen laten rusten en je kunt de U-Tubes gebruiken om een zware lading op neer te zetten in plaats van spanbanden en dergelijke.
Standaard wordt de fiets geleverd met een kickback standaard bevestigd aan de linker zijde. Dit functioneert prima. Maar als je de fiets wil beladen met 2 kinderen of zeer frequent zware spullen mee neemt dan is een dubbele standaard fijner. Want daarmee kan de fiets gewoonweg niet omvallen in geval van onbalans. Nu was daar de perfecte dubbele standaard voor gemaakt door het bedrijf Xtracyle. Het was de Kickback 1 en was helemaal op maat gemaakt voor de Dummy. Maar dat beperkt de fabrikant uiteraard enorm in de haar afzet. Inmiddels zijn we beland bij de derde versie van de Kickback, versie nummer 3. Die past goed op de fiets zie de foto hiernaast met enkele kleine aanpassingen. Optioneel lever ik deze standaard ook met de Big Dummy. Een andere mogelijkheid is montage van de Rolling Jackass Center Stand. Een op maat gemaakte dubbele standaard die je met een knop op het stuur kan inklappen. Er fraai en een mooi stukje vakwerk maar ook erg duur. Reken op een vijfhonderd euro meerprijs. ( je leest het goed ).
Ook dat is een mogelijkheid. i-Mobile kan je het frame in de gewenste maat leveren. De kleuren zijn per modeljaar weer anders meestal zijn er 2 verschillende versies leverbaar, headset is inbegrepen bij het frame. Dan heb ik een Bottom Bracket voor je beschikbaar en eventueel ook een schakelgroep, stuur, zadelpen, remmen, tassen en Surly Cargo Bike tassen en onderdelen. Maar wil je de onderdelen ergens anders kopen? Dan is dat prima, jij bent de architect. Qua wielen kiest Surly voor 26" velgen en dan een paar dikke banden. Qua hoogte zijn ze dan het zelfde als een standaard 28" stadsfiets. Je kunt ook voor 24" kiezen als je van acceleratie houdt bijvoorbeeld maar dan moet je in de bocht wel oppassen dat je de grond niet raakt. 29" kan zelfs ook maar dan is maximale breedte van de band ongeveer 32 mm en dat fietst niet fijn op zo'n flinke fiets. Geveerde voorvork kan wel maar omdat er meer gewicht naar de voorkant van de fiets gaat zal je die erg goed moeten afstellen zodat je niet continu tegen het einde van de veerweg zit. Er valt zoveel te vertellen over deze fiets en haar mogelijkheden, zoveel tekst kan ik hier niet kwijt. Bel me, mail me, of kom hier langs in Leiderdorp dan kun je met eigen ogen zien en voelen hoe bijzonder en gaaf deze fiets werkelijk is.